Už víte, co bude na vaší štědrovečerní tabuli? Čemu dáváte přednost? Klasice nebo něčemu jinému? Můj tip je vyzkoušet něco jiného. Složení naší sváteční stravy nahrává leda trávicím potížím nebo nedostatku živin a tím i energie. Co se s tím zavedeným složením jídelníčku o Vánocích dá dělat, na to vám teď dám pár jednoduchých tipů.

 

Než se pustíme do vánočního menu

 

Nezapomeňte ještě zkontrolovat složení sladkostí, nakoupených k Mikuláši nebo k Vánocům.

 

Sledujte pečlivě složení pamlsků. Ne všechno je čokoláda (i podle názvu) a dokonce i ve sladkostech z obchodů se zdravou výživou najdete nevhodné sladké pochoutky. A dokonce i mezi čokoládami. Určitě se vám vyplatí investovat do kvality, proto vybírejte pečlivě. Mrkněte do e-booku zdarma, Bio a zdravé sladkosti pod lupou, pokud ho ještě nemáte nebo se k němu vraťte, abyste si to osvěžili >>

 

Najdete tam všechno, co je důležité, abyste nakupovali jen opravdu zdravé sladkosti.

 

 

Co bývá kámen úrazu u sladkostí, i u těch tzv. zdravých?

 

Nejen aditiva (i v oněch biosladkostech se občas něco najde!), ale hlavně nevhodná sladidla. Hlavně glukózový sirup, často ukrytý pod názvy kukuřičný sirup, fruktózový sirup, v podstatě totéž je glukózovo fruktózový sirup atd. Podrobněji si o glukózovém sirupu počtete ve starším článku.

 

Proč byste měli chtít něco jiného než smaženého kapra a přeslazené cukroví?

 

 

Když si připravíte vánoční menu jinak a vhodně, získáte pravděpodobně:

 

  1. Více živin a tím i energie
  2. Více pohody pro vaše trávení a tím i pro vaši imunitu

 

Když to uděláte „klasicky“, získáte (minimálně krátkodobě) pravděpodobně:

 

  1. více únavy
  2. více trávicích potíží
  3. více nevhodně upravených tuků a tím víc potíží pro váš kardiovaskulární systém
  4. více zátěže z (většinou) jednoduchých cukrů např. pro játra i celkově pro trávení
  5. více kilogramů

 

Méně je někdy více: v případě pojídání „klasických“ vánočních dobrot, získáte víc. Ovšem čeho, že?

 

Jak to tedy udělat, abyste Vánoce ve zdraví přežili?

 

 

Udělejte aspoň malé, ale nějaké změny, hlavně pokud je to pro vás novinka ve vašem životním stylu. Nedávejte si velká předsevzetí, z nichž pak nedodržíte nic a navíc se kvůli tomu budete možná cítit mizerně. A Vánoce si přece chceme užít, že?

 

Jsem v tom s vámi. Ani já se úplně nevyhnu některým „klasickým“ vánočním dobrotám, protože více v tuto dobu dbám na rodinnou pohodu :-). Ale i tak si prosadím i vlastní cukroví, lehčí jídlo pro děti nebo vlastní bramborový salát.

 

Tip č. 1 : jiný bramborový salát

 

My děláme náš salát z běžných surovin (cibule, kořenové zeleniny a brambor), ale připravujeme si do něj vlastní majonézu (kvůli synově dietě bez oleje). Na domácí majonézu stačí několik žloutků (množství si určete sami podle množství salátu), ty uvaříme (ne moc, tak aby byly ještě vláčné) a vmícháme do salátu. Postup přípravy se jinak neliší od toho tradičního.

 

Tip č. 2: jiný kapr

 

Pro mě by bylo logisticky dost náročné vozit na Štědrý večer všechno jídlo s sebou (protože Vánoce trávíme v širším rodinném kruhu, ale ne doma). Proto si pro děti vždy vyžádám kapra pečeného a na přírodno. Náš oblíbený recept na pečenou rybu jsem prozradila v e-booku Pohodové trávení >>>.

Tip č. 3: jiné cukroví

 

Jednak dodržujte zásadu sladké první (i když se tradičně dělá přesný opak). To platí i pro ovoce. Opět podrobněji o tom, jak správně kombinovat jídla a suroviny, abyste je dobře trávili, najdete v e-booku Pohodové trávení >>>.

 

I linecké je jiné, když použijete např. špaldovou mouku, kokosový cukr a posypete práškovým třtinovým cukrem (nebo sušenou třtinovou panelou).

 

 

Slaďte jinak

 

Použijte aspoň v některých druzích místo cukru med nebo jen sušené ovoce. Nemusíte se bát, takto slazené cukroví bude dost sladké. Tuhle jsem ho přinesla na večírek a skoro jsem si ani nezobla. 🙂 Použijte kromě sušeného ovoce také semínka a ořechy. O těch se ještě zmíním. Dodáte si tak potřebné minerály a zdravé tuky, které obzvlášť o Vánocích hledají do našich kuchyní cestu jen těžko. A když najdou, většinou nejsou vpuštěny dovnitř. 🙂

 

Tip č. 4: jiná mouka, aneb bez lepku

 

To je důležité hlavně pro ty, koho trápí nejen diagnostikovaná intolerance na lepek, zánětlivé onemocnění střev a jiná autoimunitní onemocnění, ale i pro nás ostatní, kteří máme jen takové ty „normální“ zdravotní potíže, včetně těch trávicích. Často totiž nesnášíme pšenici s jejím enormně vysokým podílem lepku, aniž nám to někdo změří (stačí ji na čas vyřadit z jídelníčku a pozorovat, zda to přineslo pozitivní změny). Proto se bílé pšeničné mouce snažte vyhnout (a platí to i o té celozrnné!). Většina cukroví se bez větších problémů dá udělat bez lepku a nepotřebujete k tomu žádné zkušenosti ani zvláštní schopnosti. 🙂

 

Jak konkrétně může takové cukroví vypadat?

 

Parádní kuličky ze sušených fíků, datlí, kokosu a kešu oříšků

 

 

Takové cukroví si zachová spoustu živin a pokud použijete jen vlažnou vodu, budete ho mít dokonce raw, čímž si dodáte živou stravu a potřebnou živou energii. Dělejte ho naostro až těsně před Vánoci a pak skladujte v chladu, ale ne vlhku. Aby se vám nezkazillo, nebo jste ho naopak nesnědli, než přijdou svátky. 🙂

 

Potřebujete:

 

  • fíky
  • datle
  • kešu oříšky
  • strouhaný kokos

 

Poměr surovin je 1 díl ovoce na 1 díl ořechů.

 

Postup:

 

  • Alespoň 2 hodiny namáčené suroviny rozmixujte (ořechy ale nejlépe namáčejte přes noc).
  • Spojte v těsto.
  • Vyválejte kuličky.
  • Obalte v kokosu (nebo skořici, kakau atd. podle chuti)

 

Je to opravdu rychlé a snadné. Podrobněji v e-booku Bio a zdravé sladkosti pod lupou. >>>

 

Tip č. 4: superpotraviny

 

Dopřejte si je pro doplnění živin, které o Vánocích našim nebohým tělům většinou chybí. Nemyslím ani tak módní vlnu superpotravin typu goji apod. Pro mě jsou superpotraviny i ty (i když nejen) tuzemské, hlavně pokud je správně upravíme. Mrkněte dále.

 

Ořechy a semínka

 

Připravte si je místo cukroví, když vás ještě po večeři bude honit mlsná (v tom obžérství okolo je někdy těžké odolat, znám to). Nejdřív je aspoň na pár hodin namočte. budou se vám lépe trávit a získáte z nich více zdravých tuků i minerálů, které v tradičních vánočních pochutinách často mizí někde mezi smažením v trojobalu a přeslazeným cukrovím, které se plní dalším přeslazeným krémem. Nechte osušit a pak zobejte.

 

Nepražené kakao

 

Používejte do nepečeného cukroví raw kakao (z nepražených kakaových bobů) – obsahuje více stopových prvků a minerálů než kakao z pražených kakaových bobů.

 

Fermentované potraviny

 

Domácí kysané zelí, pickles ad. fermentované potraviny – místo těžkého, sladkého zelí nebo zelí s jíškou apod. si dejte na Boží hod tu kachnu s domácím kysaným zelím. Na rozdíl od toho kupovaného i doma vařeného z něj získáte obrovské množství vitaminů a hlavně probiotických kultur. Ty našim střevům pomáhají udržovat správné klima a mikrobiom potřebný nejen pro správné trávení, ale pro naši celkovou imunitu. Jako pochutinu nebo přílohu (nejen) k masu můžete zvolit i různou jinou nakládanou zeleninu podle své fantazie (pickles).

 

Já už jsem objevila postup, který mi při výrobě fermentovaných potravin funguje. Pokud by vás téma zajímalo, je také, spolu s postupy napřípravu, obsahem e-booku Pohodové trávení. >>>

 

 

Pokud byste si chtěli nadělit sobě nebo blízkým pod stromeček opravdu smysluplný dárek, který prospěje vašemu zdraví, napište si Ježíškovi o e-book Pohodové trávení teď,  abyste se měli právě o Vánocích, rizikovém to období nejen pro naše trávení, o co opřít a nebáli se, že si natropíte v trávení paseku.

 

Pamatujte: v jakém stavu jsou vaše střeva, v takovém je vaše celková imunita a pohoda!

 

Pište mi na email nebo komentujte pod článkem, jak zvládáte vánoční obžérství a jaké máte tipy pro přežití Vánoc ve zdraví.

 

Prožívejte v poklidu a bilancování Advent i Vánoce! Včas před koncem roku opusťte, co už vám neslouží nebo už prostě chcete pustit, protože vás to jen zatěžuje. Uděláte si tak místo pro to nové a krásné, co vás v novém roce čeká…

 

Pro inspiraci na všední i sváteční vaření a pečení si pojďte SEM >>>

Ochutnejte recepty z e-booku Pohodové trávení!