Už víte, co bude na vaší štědrovečerní tabuli? Čemu dáváte přednost? Klasice nebo něčemu jinému? Můj tip je vyzkoušet něco jiného. Složení naší sváteční stravy nahrává leda trávicím potížím nebo nedostatku živin a tím i energie. Co se s tím zavedeným složením jídelníčku o Vánocích dá dělat, na to vám teď dám pár jednoduchých tipů.

Než se pustíme do vánočního menu

Nezapomeňte ještě zkontrolovat složení sladkostí, nakoupených k Mikuláši nebo k Vánocům. Opakování – matka moudrosti, proto zopakuji už dříve řečené. Sledujte opravdu pečlivě složení pamlsků. Ne všechno je čokoláda (i podle názvu) a dokonce i ve sladkostech z obchodů se zdravou výživou najdete nevhodné sladké pochoutky. A dokonce i mezi čokoládami. Určitě se vám vyplatí investovat do kvality, proto vybírejte pečlivě. Mrkněte do e-booku zdarma, Bio a zdravé sladkosti pod lupou, pokud ho ještě nemáte nebo se k němu vraťte, abyste si to osvěžili >>

Najdete tam všechno, co je důležité, abyste nakupovali jen opravdu zdravé sladkosti.

Co bývá kámen úrazu u sladkostí, i u těch tzv. zdravých?

Nejen aditiva (i v oněch biosladkostech se občas něco najde), ale hlavně nevhodná sladidla. Hlavně glukózový sirup, často ukrytý pod názvy kukuřičný sirup, fruktózový sirup, v podstatě totéž je glukózovo fruktózový sirup atd. Podrobněji si o glukózovém sirupu počtete ve starším článku.

Proč byste měli chtít něco jiného než smaženého kapra a přeslazené cukroví?

Když si připravíte vánoční menu jinak, získáte pravděpodobně:

  1. Více živin a tím i energie
  2. Více pohody pro vaše trávení a tím i pro vaši imunitu

Když to uděláte „klasicky“, získáte pravděpodobně:

  1. více únavy
  2. více trávicích potíží
  3. více nevhodně upravených tuků a tím víc potíží pro váš kardiovaskulární systém
  4. více zátěže z (většinou) jednoduchých cukrů
  5. více kilogramů

Jak vidíte, v případě pojídání „klasických“ vánočních dobrot, získáte víc. Ovšem čeho, že? Méně je někdy více…

Jak to tedy udělat, abyste Vánoce ve zdraví přežili?

Udělejte aspoň malé, ale nějaké změny, pokud je to pro vás nové. Nedávejte si velká předsevzetí, z nichž pak nedodržíte nic a navíc se kvůli tomu budete možná cítit mizerně. A Vánoce si přece chceme užít, že?

Jsem v tom s vámi. Ani já se úplně nevyhnu některým „klasickým“ vánočním dobrotám, protože více v tuto dobu dbám na rodinnou pohodu :-). Ale i tak si prosadím i vlastní cukroví, lehčí jídlo pro děti nebo vlastní bramborový salát.

Tip č. 1 : jiný bramborový salát

My děláme náš salát z běžných surovin (cibule, kořenové zeleniny a brambor), ale připravujeme si do něj vlastní majonézu (kvůli synově dietě i bez extrahovaného tuku, tj. oleje). Na domácí majonézu stačí několik žloutků (množství si určete sami podle množství salátu), ty uvaříme (ne moc, tak aby byly ještě vláčné) a vmícháme do salátu.

Tip č. 2: jiný kapr

Pro mě by bylo logisticky dost náročné vozit na Štědrý večer všechno jídlo s sebou (protože Vánoce trávíme v širším rodinném kruhu, a ne doma). Proto si pro děti vždy vyžádám kapra pečeného a na přírodno. Náš oblíbený recept na pečenou rybu vám prozradím v chystaném e-booku Pohodové trávení.

Tip č. 3: jiné cukroví

Jednak dodržujte zásadu sladké první, pak slané. To platí i pro ovoce. Opět podrobněji o tom, jak kombinovat jídla a suroviny,  najdete brzy v e-booku Pohodové trávení.

I linecké je jiné, když použijete např. špaldovou mouku, kokosový cukr a posypete alespoň práškovým třtinovým cukrem (já jsem letos sypala sušenou třtinovou panelou, protože jsem ho nesehnala).

Slaďte jinak

Použijte aspoň v některých druzích místo cukru med nebo jen sušené ovoce. Nemusíte se bát, takto slazené cukroví bude i tak sladké až až. Tuhle jsem ho přinesla na večírek a ani jsem si nezobla. 🙂 Použijte kromě sušeného ovoce také semínka a ořechy. O těch se ještě zmíním. Dodáte si tak potřebné minerály a zdravé tuky, které obzvlášť o Vánocích hledají do našich kuchyní cestu jen těžko. A když najdou, většinou nejsou vpuštěny dovnitř. 🙂

Tip č. 4: jiná mouka, aneb bez lepku

To je důležité hlavně pro ty, koho trápí nejen diagnostikovaná intolerance na lepek, zánětlivé onemocnění střev a jiná autoimunitní onemocnění, ale i pro nás ostatní, kteří máme jen takové ty „normální“ zdravotní potíže, včetně těch trávicích. Často totiž nesnášíme pšenici s jejím enormně vysokým podílem lepku, aniž nám to někdo změří (stačí ji na čas vyřadit z jídelníčku a pozorovat, zda to přineslo pozitivní změny). Proto se bílé pšeničné mouce snažte vyhnout (a platí to i o té celozrnné!).Většina cukroví se bez větších problémů dá udělat bez lepku a nepotřebujete k tomu žádné zkušenosti ani zvláštní schopnosti. 🙂

Jak konkrétně může takové cukroví vypadat?

Kuličky ze sušených fíků, datlí, kokosu a kešu oříšků jsou prostě hit

Takové cukroví si zachová spoustu živin a pokud použijete jen vlažnou vodu, budete ho mít úplně raw, prostě živou stravu. Dělejte ho (naostro) ale až těsně před Vánoci a pak skladujte v chladu.

Potřebujete:

  • fíky
  • datle
  • kešu oříšky
  • strouhaný kokos

Poměr surovin je 1 díl ovoce na 1 díl ořechů.

Postup:

  • Alespoň 2 hodiny namáčené suroviny rozmixujte.
  • Spojte v těsto.
  • Vyválejte kuličky.
  • Obalte v kokosu (nebo skořici, kakau atd. podle chuti)

Je to opravdu rychlé a snadné. Podrobněji v e-booku Bio a zdravé sladkosti pod lupou nebo v tomto článku.

Tip č. 4: superpotraviny

Pro doplnění živin, které o Vánocích našim nebohým tělům většinou chybí. Nemyslím ani tak módní vlnu (v minulosti tomu samozřejmě nebylo jinak 🙂 superpotravin typu goji apod. Pro mě jsou superpotraviny i ty (i když nejen) tuzemské, hlavně pokud je správně upravíme. Mrkněte dále.

Ořechy a semínka

Připravte si je místo cukroví, když vás ještě po večeři bude honit mlsná (v tom obžérství okolo je někdy těžké odolat, znám to). Nejdřív je aspoň na pár hodin namočte. budou se vám lépe trávit a získáte z nich více zdravých tuků i minerálů, které v tradičních vánočních pochutinách často mizí někde mezi smažením v trojobalu a přeslazeným cukrovím, které se plní dalším přeslazeným krémem. Nechte osušit a pak zobejte.

Nepražené kakao

Používejte do nepečeného cukroví raw kakao (z nepražených kakaových bobů) – obsahuje více stopových prvků a minerálů než kakao z pražených kakaových bobů.

Fermentované potraviny

Domácí kysané zelí, pickles ad. fermentované potraviny – místo těžkého, sladkého zelí nebo zelí s jíškou apod. si dejte na Boží hod tu kachnu s domácím kysaným zelím. Na rozdíl od toho kupovaného i doma vařeného z něj získáte obrovské množství vitaminů a hlavně probiotických kultur. Ty našim střevům pomáhají udržovat správné klima a mikrobiom potřebný nejen pro správné trávení ale pro celkovou naši imunitu. Jako pochutinu nebo přílohu (nejen) k masu můžete zvolit i různou jinou nakládanou zeleninu podle své fantazie (pickles).

Já už jsem objevila postup, který mi při výrobě fermentovaných potravin funguje. Pokud by vás téma zajímalo, bude také obsahem chystaného e-booku.

Pokud byste si chtěli nadělit sobě nebo blízkým pod stromeček opravdu užitečný dárek, který prospěje vašemu zdraví, hlaste se o e-book Pohodové trávení. Jelikož se mi nepodařilo ho vydat k začátku Adventu, jak jsem měla v plánu (ale člověk míní a nemocné děti mění…), nabídnu nedočkavým zájemcům e-book v prozatímní podobě, ale s veškerým hlavním obsahem, přičemž vám slíbím jeho definitivní podobu hned, jak bude k dispozici. To abyste se měli právě o Vánocích, rizikovém to období nejen pro naše trávení, o co opřít a nebáli se, že si natropíte v trávení paseku.

Pamatujte: v jakém stavu jsou vaše střeva, v takovém je vaše imunita!

Zájemcům o e-book Pohodové trávení pošlu e-mailem slibovanou speciální nabídku. >>

Pište mi na email nebo komentujte, jak zvládáte vánoční obžérství a jaké máte tipy pro přežití Vánoc ve zdraví.

Krásný zbytek Adventu! Prožijte ho v poklidu a bilancování! Brzy už uzavřeme tento rok, takže včas opusťte, co už vám neslouží nebo už prostě chcete pustit, protože vás to jen zatěžuje, ať si uděláte místo pro to nové a krásné, co vás v novém roce čeká…

E-book BIO A ZDRAVÉ SLADKOSTI POD LUPOU JE ZDARMA KE STAŽENÍ TADY >>

Moderní biožena, biomanželka a biomatka. Biostylem denně žije a předává ho druhým lidem. Její zkušenosti v oblasti zdraví ji dovedly k rozhodnutí vzít život do vlastních rukou a přijmout za něj plnou zodpovědnost, za zdraví a štěstí své i své rodiny. Děti učí jíst “skutečné potraviny” místo výrobků plných náhražek. Inspiruje lidi, aby i v moderní době a při městském stylu života žili bez zbytečné chemie. V článcích a e-boocích radí, jak nezatěžovat organismus a životní prostředí jedy v potravinách a čisticích prostředcích. Svého syna s podezřením na Crohnovu chorobu léčí šetrnými přírodními prostředky. Radí lidem s podobnými potížemi, jakou stravu pro sebe zvolit. Víkendy netráví s rodinou na chatě, ale na jurtě. Je autorkou eBooků „Bio a zdravé sladkosti pod lupou“, „5 tipů, jak si jídlo užívat a snadno ho zažívat“, „Kuchyň bez zbytečné chemie“ a minipříručky „5 jednoduchých triků pro ekologický úklid“.