Když jsem už před nějakou dobou četla článek o výsledcích rozborů školních obědů co do obsahu těžkých kovů a toxických látek, uvědomila jsem si zase, jak důležité je upozorňovat opakovaně na problém toxických potravin a našeho narušeného zdraví nejen ve světle konzumace nekvalitních potravin, ale i ve způsobu jejich přípravy a skladování. Však jste určitě také zažili, že se v našich končinách ještě nekriticky používá nebezpečné, např. teflonové nádobí.  Oba tyto problémy se skrývají za neuspokojivými výsledky rozborů školních obědů v ČR.

 

Než člověk ráno opustí svůj byt nebo dům, je údajně vystaven působení až stovek chemických látek.

 

Fakt, že před syntetickými chemickými látkami není úniku, by neměl vést k rezignaci a mávnutí ruky: Co já s tím? Chemie je přece ve všem… NE!

 

Vzpomeňme si na koktejlový efekt. Tedy vzájemné působení a nebezpečné zesilování účinků chemických látek. Dochází k němu v našem běžném prostředí, doma, v práci, ve škole, ve školce, v potravinách i nápojích, které konzumujeme, kosmetice atd.

 

 

Na co se zaměřila měření ve školách

 

Na zjišťování obsahu: 

Státní zdravotní ústav (dále SZÚ) oznámil, že ve školních obědech děti konzumují mnoho niklu, často kadmia a občas i olova, hygienickým mezím vyhovují množství pro rtuť a hliník. Nenechte se ale ukolébat uklidňujícími závěry SZÚ. 

Úředně stanovené hygienické limity neberou v potaz zmíněný koktejlový efekt. Situaci, kdy prvky a látky působí mnohonásobně toxičtěji, než když se vyskytují samostatně. Takové zkoumání se prakticky neprovádí, je složité a nákladné, ne-li nemožné při množstvích vyprodukovaných, a stále přibývajících nových, chemických látek… 

 

K obsahu toxických látek a těžkých kovů ve školních obědech podrobněji

 

Rtuť pod limity: hurá, můžeme navyšovat obsah rtuti v jídle pro děti

 

Takový závěr učinil SZÚ, když navrhl přidat porce mořských ryb. Je ovšem pravdou, že vedle mořských ryb jsou pro nás významným zdrojem rtuti naše vlastní amalgámové plomby.

 

 

Jak upozorňuje v Době jedové paní profesorka Strunecká, jakékoli množství rtuti v jakékoli podobě a jakémkoli věku je toxické!

 

Následky otravy rtutí se mohou projevovat: 

  • neurologickými poškozeními
  • smyslovými poruchami (zraku, sluchu)
  • poškozením mozku
  • narušením jazykového a motorického vývoje dětí
  • v krajních případech k úmrtí (rok 1950, Minamata, Japonsko). 

Přidejme raději do jídelníčku lokální ryby! Žijeme ve střední Evropě, ne ve Středozemí. Jsme naprogramováni na konzumaci místních potravin. Pokud potřebujete nutně ty mořské, omezte se alespoň na maximálně dvě porce týdně.

 

Dávka hliníku je bezpečná 

Potěšující zpráva. Ale vzpomeňme opět koktejlového efektu. Kde se běžně děti i dospělí potkávají s hliníkem a jak lze vylučování hliníku podpořit? To zjistíte v jednom z předchozích článků.

 

Dávka kadmia překročila toxikologické 

 

V polovině jídelen. V jedné dokonce i celodenní mez. Při používání vhodného zařízení a nádobí je problém v potravinách. Právě proto konzumujte co nejčastěji potraviny v biokvalitě, od známých a důvěryhodných producentů nebo si v sezóně pěstujte vlastní. Kadmium se totiž dostává do potravin mj. z průmyslových hnojiv. 

Kadmium je považován za karcionogen. Je to prvek, který se v těle kumuluje. Bohužel ho vdechujeme ze znečištěného vzduchu. A tak alespoň používání zdravého nádobí je nutné: vyhněte se např. keramickému nádobí s ozdobami. Může obsahovat kadmium.

 

  

 

Otrava kadmiem se může projevit jako poškození: 

  • ledvin
  • kostní tkáně
  • imunitního systému
  • kardiovaskulárního systému. 

Dávka nikluje příliš vysoká

 

75 % školních jídelen byla překročena toxikologická mez pro chronickou expozici. 64 % překročilo denní akutní dávku, jež může u citlivých osob spustit alergickou reakci. SZÚ radí zařazovat méně zpracovaných potravin. 

Ano, příprava jídel z čerstvých potravin není ve školách evidentně normou, bohužel. Dávejte přednost potravinám nezpracovaným, pokud to jde. Při zpracování používejte zdravé kvalitní nádobí. 

Nikl může při požití nebo vdechnutí poškodit: 

  • játra
  • ledviny
  • plíce
  • cévní soustavu
  • nervovou soustavu.

Při kontaktu s kůží způsobuje u citlivých osob alergické kožní reakce. Je považován za možný lidský karcinogen.

 

Dávka olova je vysoká 

18 % školních jídelen dosáhlo či překročilo hodnotu pro chronickou expozici hlavně z nápojů. Jedna jídelna v obědech přesáhla celodenní hodnotu. Zásadní je používat vhodné nádoby, ve kterých je často kyselý nápoj (kvalitní nerez místo, možná méně kvalitních, starších smaltovaných nádob), a střídání surovin pro přípravu čajů (pravé i bylinkové čaje), které mohou olovo obsahovat. 

Olovo je pravděpodobný karcinogennaše těla ho vstřebávají – plícemi a trávicím ústrojím (tím mnohem více děti než dospělí!).

 

Čemu se vyhnout? 

  • rtěnkám (alespoň těm s obsahem olova, včetně těch luxusních; hledejte zdravé alternativy mezi produkty certifikované kosmetiky)
  • keramickému a porcelánovému nádobí s ozdobami (mohou obsahovat těžké kovy, včetně olova) 

Kromě tipů na opravdu zdravé potraviny se o tom, jak bezpečně poznat zdravotně nezávadné nádobí a obaly na vaše svačinky a všechny možné dobroty, dočtete na více než 100 stranách e-booku Kuchyň bez zbytečné chemie. >>>

 

 


Olovo
může způsobit poruchy v oblastech: 

  • krvetvorby
  • nervové soustavy (při vysokých dávkách dochází k nevratnému poškození, případně i smrti)
  • imunitního systému
  • trávení
  • reprodukce. 

 Co tedy dělat, abychom se neotrávili jídlem?

 

 I dospělý člověk, který má oproti dítěti rozvinutější obranné a očistné mechanismy, je má jen do té míry, jak jej vybavila příroda. A příroda jaksi nepočítala s takovou dobou chemickou, v jaké žijeme my.

 

Používejte zdravé a bezpečné nádobí a obaly na potraviny a nápoje

 

O toxických vlivech z obalů a nádobí není pochyb. Dbejte při přípravě jídla na používání zdravého nádobí a obalů na skladování potravin.

 

Za bezpečné pro přípravu, servis a skladování potravin a nápojů považuji: 

  • kvalitní nerez (hrnce, termosky)
  • kvalitní keramické nádobí (bez barevných glazur, ty mohou obsahovat a uvolňovat těžké kovy, např. olovo)
  • sklo (v zavařovačkách tvořte a skladujte domácí nápoje, v dózách skladujte obilniny)
  • tkaniny (skladujte v nich obilniny nebo luštěniny) 

Upřednostňujte nezpracované potraviny

 

Z nich si chystejte nejen jídlo, ale i nápoje (ovocné čaje, obilné a ořechové nápoje). Vlastní, biopotraviny a potraviny od známých a důvěryhodných producentů jsou tou nejlepší volbou.

  

Preferujte potraviny místní provenience

 

Jiné, nepoměrně přísnější normy platí u nás, potažmo v EU a jiné v řadě zemí ve světě. Pozor u výrobků: český výrobek neznamená vždy výrobek obsahující jen lokální potraviny. Čtěte tedy pozorně etikety a zjišťujte původ surovin.

 

Co můžete udělat hned teď? 

  • odstraňte z domácnosti staré smaltované hrnce,
  • zbavte se hliníkového nádobí,
  • nepijte z barevně zdobených hrníčků a skleniček, i když jsou po babičce (odteď vám budou sloužit jen na výstavu),
  • přestaňte používat svou starou rtěnku a pořiďte si certifikovanou bez obsahu olova (pánové tím mohou udělat radost svým dámám),
  • vybavte se průvodcem zdravou kuchyní bez zbytečné chemie

Jak si vyřešit otázky jako: které z mého nádobí mohu používat beze strachu o své zdraví? Můžu bezpečně používat plastové lahve nebo nádobí? Jak poznat nebezpečné obaly a nádobí? Koukněte se, jestli je to pro vás. Koukněte se, co všechno ve své kuchyně můžete ještě vyřešit a pak? Začtěte se do e-booku a jděte do akce >>>

Moderní biožena, biomanželka a biomatka. Biostylem denně žije a předává ho druhým lidem. Její zkušenosti v oblasti zdraví ji dovedly k rozhodnutí vzít život do vlastních rukou a přijmout za něj plnou zodpovědnost, za zdraví a štěstí své i své rodiny. Děti učí jíst “skutečné potraviny” místo výrobků plných náhražek. Inspiruje lidi, aby i v moderní době a při městském stylu života žili bez zbytečné chemie. V článcích a e-boocích radí, jak nezatěžovat organismus a životní prostředí jedy v potravinách a čisticích prostředcích. Svého syna s podezřením na Crohnovu chorobu léčí šetrnými přírodními prostředky. Radí lidem s podobnými potížemi, jakou stravu pro sebe zvolit. Víkendy netráví s rodinou na chatě, ale na jurtě. Je autorkou eBooků „Bio a zdravé sladkosti pod lupou“, „5 tipů, jak si jídlo užívat a snadno ho zažívat“, „Kuchyň bez zbytečné chemie“ a minipříručky „5 jednoduchých triků pro ekologický úklid“.