Jak na Nový, tak po celý, říkáme si, když vykračujeme do nového roku. Myslete ale hlavně na ten CELÝ, a ne tolik na Nový, to je jen jeden v roce, ale po něm zbývá CELÝCH 364… Myslete hlavně na sebe a neposlouchejte, kdo vám co říká. Vy se znáte nejlépe. Inspirace se nám někdy hodí, proto tohle čtete :-), ne ale slepé následování rad, které nám neslouží.

Proč CELÝ? Zamyšlení na začátek článku i roku…

Nevnímejme se zároveň jen jako soubor součástek, které potřebují jen promazat kvalitním olejem/ jídlem a pak dobře fungují. Vnímejme se jako CELOU (celostnou) bytost složenou z těla i duše nebo ducha, jak kdo chcete.

A především teď, když před námi leží jako na talíři celý nový rok, jako barevné jídlo plné vůní, rozhodněme se do něj pustit s radostí a pohodou. Nadcházející rok nám tak určitě lépe zachutná, stejně jako jídlo, do kterého se pouštíme s chutí. A obojí pak i lépe strávíme.

Energie, kterou nám jídlo přináší, působí na naši nehmotnou stránku stejně jako na tu hmotnou. Jezme stravu živou, opravdovou, čistou a udělejme si dobře (živo, opravdovo a čisto) i na duchu.

Osobně mě teď silně inspiruje kniha Svět bez stížností od Willa Bowena a 21-denní nestěžovací výzva, kterou jsem přijala a která sem jakoby nepatří. Ale ona sem patří. Je v ní spousta trefného a spousta pravdy.

V souvislosti s jídlem se říká, že „Jsi to, co jíš“ nebo můžeme říct, že co do sebe vkládáme, to z nás i vychází. Každý si asi umí představit, co tím myslím. 🙂 Obdobné je to ale i se slovy, která vyslovujeme a myšlenkami, které máme. Jen to platí v opačném směru: co ze sebe (slovy) vydáváme, to potom také přijímáme.

Vřele doporučuji ke čtení. Máloco mě v poslední době tak nadchlo. Možná byste nečekali, že přečtení této knihy a hlavně poctivé plnění nestěžovací výzvy vám může zlepšit zdraví. Já na sobě pozoruji už po prvních třech týdnech veliké změny psychické i fyzické.

Pár zásad, které nám pomohou si užívat jídlo i celý nový rok

  • Jsem nadšená pro zdravou stravu, tak jak ji vnímám já a jak mně dělá dobře. Ale vím, že to samo o sobě nestačí. Bez radosti z jídla, ale i společnosti, ve které jím, zdraví a pohoda po jídle nepřijde.
  • Takže si radši dejte s chutí a radostí bůček nebo uzeninu než do sebe cpát s odporem a sebezapřením ovesnou kaši nebo smoothie. 🙂 Ne že bych vám to osobně doporučovala, ale tlačit na pilu se nevyplatí ani u zdravé stravy. Změny v jídelníčku můžete dělat pozvolně a pomalu si zvykat na nová jídla a chutě. Pak bude pravděpodobnější, že se vám změna podaří a vy vytrváte.
  • Vím, co je pro mě dobré. Pokud mi někdo doporučuje něco, co mi nedělá dobře, nebudu doporučení následovat. Tím ale neříkám, že něco nevratně a navždy nemůžu jíst. Je ovšem třeba udělat změny, které mi to dovolí. To je ale složitější téma na jiný článek…
  • Všeho s mírou platí i u zdravé stravy. Neulítávejte na jedné, i když jinak super zdravé potravině nebo nápoji. I do zdravého jídelníčku patří samozřejmě vyváženost.

V této souvislosti mám pro vás další tip na čtení v novém roce. Velmi doporučuji knihu Ruedigera Dahlke: Jídlo jako šance. Autor, lékař, sám na sobě vyzkoušel řadu diet, setkal se se zástupy nemocných a z vlastních i pacienty zprostředkovaných zkušeností uvažuje nad důvody nemocí a vhodnou stravou pro lidstvo naší doby. Rozhodně stojí za to se s ním nad tím zamyslet (i když nemusím s autorem sdílet všechny jeho postoje).

Tipy jak na správnou stravu pomocí zdravého jídla

1. Vyhýbejte se, co to jde, průmyslově upraveným potravinám

Vím, někdy to může být celkem dřina. Pokud už je tedy občas pozřete, netrapte se tím. A vybírejte si mezi těmi zdravými. Je to určitě lepší volba, ale i mezi těmi se dobře zorientujte a nakupujte jen opravdovou kvalitu. Poradím vám, jak na to, pokud to vážně chcete. >>

Co mezi takové potraviny patří a na co si dát především pozor:

  • uzeniny (šunka, párky apod. – obsahují syntetické dusitany, fosforečnany)
  • sladkosti (sušenky, želé, bonbóny, limonády atd. – obsahují umělá aromata, příchutě, sladidla jako např. glukózový sirup)
  • slané pochutiny (nakládané, chipsy apod. dobrůtky, instantní polévky… – najdete v nich obdobná aditiva jako u předchozích výrobků, pro někoho možná překvapivě i cukr a další sladidla)

Průmyslová strava (někdy i ta tzv. zdravá) je spojována se špatným stavem chrupu (prostě máme zkažené zuby hlavně z rafinovaných cukrů), s civilizačními chorobami (cukrovkou, obezitou, nemocemi srdce a cév…) To si jistě necháte ujít.

2. Uberte cukry

Většina populace v západním světě je, o tom jsem přesvědčená nejen já, přesycena sacharidy. V dávných dobách je člověk spaloval fyzickou prací. Ale kolik z nás tak sportuje a fyzicky pracuje, aby spaloval a potřeboval cukry tolik jako člověk v neolitu nebo i třeba ve středověku?

Lidé trpí trávicími obtížemi,cukrovkou, nadváhou, kardiovaskulárními onemocněními, ekzémem… Něco z toho znám osobně a vím, o čem mluvím. To všechno může být (spolu)zapříčiněno příliš vysokým podílem sacharidů ve stravě.

3. Sledujte, zda vám nevadí tyto potraviny

a násilím je do sebe necpěte, když víte, že vám nedělají dobře. Ať už vám někdo radí, že je taaak zdravé je jíst, nebo že nejsou problém:

  • (hlavně) kravské mléko a jeho produkty
  • sójové produkty (jezte maximálně ty fermentované a berte je jen jako zpestření stravy)
  • pšeničné výrobky

Pokud nevíte, čím nahradit potraviny, které vám nedělají dobře hlavně při střevních zánětech (ale i nadýmání, plynatosti a bolestech břicha), napište si o pomoc.

4. Fermentujte!

Pokud nemáte hodně vážné onemocnění střev (v takovém případě se poraďte s lékařem nebo terapeutem), jezte fermentované potraviny, pijte fermentované nápoje. Dodají vám potřebná probiotika, která se ve střevech starají o vaši dostatečně silnou imunitu.

Když chléb, tak kváskový. Když zelenina, tak kvašená. Po celý rok ale hlavně přes zimu, kdy je o přirozeně rostoucí zeleninu a potřebné vitaminy (ty ne-umělé, které nikdy nemohou fungovat tak jako ty přírodní) u nás jaksi nouze. Hromadu inspirace jsem načerpala z kurzu fermentace. Připravte si kysané zelí, kysanou zeleninu jako pickles atd. Možností je řada.

Nakonec pomoc pro vás

A abych pro vás měla do nového roku dobrou zprávu a tipy, které vás posunou k lepšímu zdraví a pohodě, vypustila jsem do světa slibovaný e-book s recepty na celý týden – od rána do večera. Pokud byste chtěli ochutnávku zdarma, klikněte sem a doletí k vám 2 recepty pro ukázku. >>

Moderní biožena, biomanželka a biomatka. Biostylem denně žije a předává ho druhým lidem. Její zkušenosti v oblasti zdraví ji dovedly k rozhodnutí vzít život do vlastních rukou a přijmout za něj plnou zodpovědnost, za zdraví a štěstí své i své rodiny. Děti učí jíst “skutečné potraviny” místo výrobků plných náhražek. Inspiruje lidi, aby i v moderní době a při městském stylu života žili bez zbytečné chemie. V článcích a e-boocích radí, jak nezatěžovat organismus a životní prostředí jedy v potravinách a čisticích prostředcích. Svého syna s podezřením na Crohnovu chorobu léčí šetrnými přírodními prostředky. Radí lidem s podobnými potížemi, jakou stravu pro sebe zvolit. Víkendy netráví s rodinou na chatě, ale na jurtě. Je autorkou eBooků "Bio a zdravé sladkosti pod lupou", "5 tipů, jak si jídlo užívat a snadno ho zažívat", "Kuchyň bez zbytečné chemie" a minipříručky "5 jednoduchých triků pro ekologický úklid".