KLUB POHODOVÉ TRÁVENÍ

Tipy pro fit Vánoce

 

Jak na Vánoce v pohodě?

Je evidentní, že ne každý si dovede Vánoce užít doopravdy v pohodě (vlastně kdo to umí?). My si tu teď budeme povídat hlavně o jídle, protože proto jste asi tu především. Ale kromě jídla přináší největší zdravotní komplikace stres z příprav a obav o to, aby hlavní svátky v roce proběhly dobře, pokud možno ideálně. Hned za stresem nám ve vánočním období kráčí vstříc únava. I na to je potřeba myslet, aby Vánoce byly momentem klidu, setkávání s nejbližšími a duchovní obnovy.

Prožívejte v poklidu a bilancování Advent i Vánoce

Co jsem chtěla ještě dodat k pohodovým Vánocům? Proč nestačí správná strava pro to, abyste se cítili dobře, v pohodě, a to i s vaším trávením? 

Potíže s trávením jsou typicky psychosomatické = mluví skrze ně naše duše.

Nemůžete být zdraví, tedy i dobře trávit, pokud: 

  • nežijete dobrý život
  • jste neodpustili – sobě nebo jiným
  • neděláte práci, která vás uspokojuje a baví
  • nežijete v dobrých a láskyplných vztazích – k sobě i druhým… 

Každý máme jinou cestu, každému z nás schází v životě něco jiného, každý máme zapracovat na něčem jiném… Proto vám dám tip, kterým můžete začít, protože se týká asi všech a všem může, tak jako mně, přinést do života obrovskou pozitivní změnu, že si to možná ani nedokážete představit. Ale zkuste to: 

  • žít v pohodě se sebou
  • být zdravější
  • mít lepší vztahy s blízkými
  • cítit se šťastnější 

Já jsem začala nový život (opravdu bych to tak formulovala) s fialovým náramkem – s účastí v tzv. nestěžovací výzvě a když se ohlédnu, ani náhodou bych se nevrátila zpět do doby před výzvou. Ne že bych ji splnila (detaily najdete na internetu, Facebooku…), ale i tak se můj život tak proměnil! 

Pojďte také skoncovat se stěžováním, které nám přináší jen zdánlivé výhody, protože ve skutečnosti: 

  • kazí vám život
  • kazí vám vztahy s druhými
  • kazí vám zdraví…

Co dodat? 

1. krok, který můžete udělat hned, i když zatím vůbec netušíte, o co v nestěžovací výzvě jde, je:  

BUĎTE VDĚČNÍ, VYJÁDŘETE SVOJI VDĚČNOST 

I kdyby to měla být zdánlivá maličkost, trénujte se ve vděčnosti, děkujte, děkujte, děkujte… Budete spokojenější, uvědomíte si, jaké dary jste v životě dostali…  

Bude to pěkné bilancování před koncem roku: je za co být vděční! I za těžké zkoušky…  

Včas před koncem roku naopak opusťte, co už vám neslouží nebo co už prostě chcete pustit, protože vás to jen zatěžuje. Uděláte si tak místo pro to nové a krásné, co vás v novém roce čeká… 

Na tom všem záleží, zda si Vánoce užijeme v pohodě nebo v nepříjemném stresu a trávicích nebo jiných zdravotních potížích.   

 

Těšme se na na naději v podobě vánočního světla a nestresujme se, zda je dost dárků,dost druhů cukroví a dost naleštěná okna! 

 

Pojďme ale na to jídlo!  

Nešvary vánočního menu a co s tím

Složení naší obvyklé sváteční stravy nahrává leda trávicím potížím a nedostatku živin a tím i energie. Co se s tím zavedeným složením jídelníčku o Vánocích dá dělat, na to vám teď dám pár jednoduchých tipů. 

Když to uděláte „klasicky“, získáte (minimálně krátkodobě):

  • více únavy
  • více trávicích potíží
  • více zátěže z (většinou) jednoduchých cukrů např. pro játra i celkově pro trávení
  • více kilogramů
  • více nevhodně upravených tuků a tím víc potíží pro váš kardiovaskulární systém

Připravte si vánoční menu jinak. Získáte:

  • Více živin a tím i energie
  • Více pohody pro trávení a tím i pro vaši imunitu

 

 

 

 

 

 

 

 

Malé změny lepší než žádné

zvlášť pokud teprve začínáte se změnou stravy a životního stylu. 

  • Nedávejte si velká předsevzetí, z nichž pak nedodržíte nic a navíc se kvůli tomu budete cítit mizerně. A Vánoce si přece chceme užít, ne?
  • Dbejte hlavně na osobnírodinnou pohodu. Tu snad nenaruší, když mezi to tradiční vpašujete zdravější cukroví nebo lehčí štědrovečerní jídlo.

Komplet vánoční menu jinak 

Krémová kapří polévka

Suroviny:

  • 1,5 l zeleninového vývaru z 1 malé cibule, 1 velké mrkve, 1 střední petržele, kousku celeru (cca co se vejde do dlaně) a bylinek (1 bobkového listu, špetky petržele a libečku nebo jiných vašich oblíbených)
  • 1 hlava (podle volby vnitřnosti nebo jikry pro plnější chuť a hustší konzistenci)
  • koření – 2 bobkové listy, 6 kuliček nového koření, 5 kuliček černého pepře
  • sůl dle chuti
  • petrželka na ozdobu (pokud mimo sezónu nemáte čerstvé, můžete do polévky nakonec přidat sušenou petržel i jiné bylinky do polévky, nebo použijte klíčky či tzv. microgreeens)
  • dle volby 2 dcl ovesného nápoje z bezlepkových vloček pro hladší konzistenci (návod na výrobu najdete v e-booku Pohodové trávení) 

Postup:

  1. Připravte si rybí vývar: odstraňte z hlavy žábry a vše dobře umyjte. Hlavu a vnitřnosti vařte zvlášť.
  2. V jednom hrnci 10–15 minut vařte v mírně osolené vodě vnitřnosti.
  3. Do jiného hrnce dejte vařit hlavu.
  4. Z vývaru sbírejte pěnu, pokud chcete mít vývar čirý.
  5. Osolte a přidejte koření. Vařte 30–45 minut.
  6. Mezitím si připravte zeleninový vývar: dejte do hrnce s asi 0,5 l vody zeleninu a mírně vařte. Přidejte bylinky do polévky.
  7. Po uvaření sceďte rybí vývar(y). Nechte vychladnout rybí hlavu. Pak z ní oberte maso a nakrájejte ho na kostičky.
  8. Uvařenou zeleninu také nakrájejte.
  9. Do rybího vývaru přidejte ten zeleninový (a případně i ten, ve kterém jste vařili vnitřnosti).
  10. Přidejte uvařenou zeleninu a maso.
  11. Nakonec můžete dochutit podle potřeby pepřem, solí (s těmi to ale nepřehánějte – méně je někdy více) a bylinkami.
  12. Můžete přidat ovesný nápoj. Pro hladkou konzistenci rozmixujte. 

Losos na pepři

Suroviny:

  • filet z divokého lososa
  • koření – 1/2 lžičky kurkumy,    1 lžička kuliček černého pepře, špetka saturejky         a chilli
  • sůl
  • rýže jako příloha

Postup:

  1. Předem namočte rýži.
  2. Připravte si filet – opláchněte, odstraňte kůži.
  3. Přidejte koření a sůl.
  4. Dejte roztopit troubu na cca 170°C a vložte lososa v uzavřené zapékací misce.
  5. Dejte vařit rýži.
  6. Servírujte. 

Dýňový salát

Suroviny: 

  • střední dýně hokkaido
  • bylinky – např. petržel, majoránka, šalvěj
  • koření – špetka kurkumy a chilli, kari
  • 1 lžička soli

Postup: 

  1. Oloupejte dýni a vydlabejte z ní semena.
  2. Dejte ji do osolené vroucí vody a vařte asi 10 min. Pozor, ať se vám moc nerozvaří! Dýně by pak nebyla použitelná.
  3. Až z dýně slijete vodu, můžete si ji dát jako zeleninový vývar (v případě potřeby si ji dochuťte) nebo použijte pro další vaření.
  4. Dejte dýni zchladit (do lázně nebo ven), ochuťte kořením a bylinkami a máte hotovo. Nebo přidejte další ingredience jako u bramborového salátu (kořenovou zeleninu, cibuli, vejce, domácí majonézu).

Horká višeň

Suroviny:

  • 1/2 l mražených višní (třešní) 
  • hrst sušených datlí
  • 1-2 lžíce kakaa
  • 1-2 lžičky koření – skořice, badyán, hřebíček… (nebo směs perníkového koření)

Postup:

  1. Aspoň 1hod předem dejte namáčet datle.
  2. Višně povařte spolu s kořením.
  3. Datle rozmixujte na pastu.
  4. Přidejte k višním a spolu s kakaem vše dohromady rozmixujte. 
  5. Pokud je nápoj příliš hustý, nařeďte jej vodou.
  6. Pijte teplé.

 

 

Další vánoční recepty

Nezaujalo vás menu, které jsem pro vás nachystala já? 

100 lidí, 100 chutí. Podívejte se tedy na další tipy na sestavení vánočního menu.

MÁTE VŠE PŘEČTENO?