Podívejme se na léto z pohledu stravy.

Že nám začalo léto, není jen popud k tomu, abychom si koupily nové plavky, letní šaty a doplánovali dovolené. Znamená to také významnou změnu v tom, jak naše tělo pracuje, co zpracuje a jak. Představím vám zde mj. letní jídelníček dle pana Romana Kindla, vynikajícího bylinkáře a opravdového šamana.

O tom, jak jsem si s pomocí R. Kindla vyléčila nepříjemný ekzém a potíže s trávením, pojednám jindy. Je to příběh sám o sobě.

Ale cítím potřebu sdílet s vámi to, co sdílet lze z léčitelského umu p. Kindla. Přesněji to, jak vnímám já jeho doporučení ohledně stravování dle ročního období: volně – necituji – popíšu hlavní

charakteristiku letní skladby jídelníčku. Neb ten je pro nás nyní aktuální. R.Kindl dělí rok na dvě části – letní a zimní období a podle toho, ve které se nacházíme, doporučuje skladbu jídelníčku i pitelníčku. 🙂

Jeho radu ohledně střídmé (!) konzumace alkoholu, v mém případě vína dle roční doby, jsem rychle přijala a velmi mi vyhovuje, stejně jako jeho dietní doporučení.

Období od jahod po dobu, kdy začne mrznout půda a skončí období kopání brambor, pro náš organismus v obecných rysech znamená, že máme k dispozici více enzymů pro štěpení sacharidů. Můžeme tedy zajásat, hlavně my, kdo milujeme sladkou chuť: teoreticky bychom mohli v tomto období konzumovat více cukrů bez újmy na zdraví (to může být zásadní moment právě pro ty, kdo trpí ekzémem, souvisejícím se způsobem stravování jako tomu bylo u mě).

Oslaďme si léto ovocem a zeleninou bez chemie                                                                     

Nemusí se jednat zrovna o bioprodukty, i když u těch máme největší šanci na zdravý obsah. Pokud máte zahrádku, balkón…, pěstujte a konzumujte plody své vlastní práce. Kromě toho, že vám takováto aktivita dodá uspokojení z činnosti jako takové, odpočinek apod., přinese hmatatelné a hodnotné výsledky, zvláště nebudete-li při pěstování plodin používat syntetické látky (hnojiva a postřiky). Budete mít k dispozici svou vlastní bioprodukci, ovšem za nesrovnatelně nižší cenu, než v obchodní síti.

Pokud byste si chtěli objednat bio zeleninu za rozumné ceny, podívejte se na web pana Vlastimila Pitnera: www.stastnekure.cz. Kromě drůbeže, jak napovídá internetová adresa, nabízí pan Pitner saláty, rajčata ad. zeleninovou produkci v bio kvalitě, i když bez oficiální značky bio. Proto také ty nižší ceny.

Na zdravém ovoci a zelenině lpí nánosy všelikých nezdravých látek

Proto si je pečlivě omývejme. A jak jednoduše očistit ovoce, abychom je zbavili chemikálií? Naplňte dřez vodou, přidejte šálek octa a zamíchejte. Přidejte plody (můžete to zkusit i s vhodnou zeleninou, např. rajčetem) a nechte máčet 10 minut. Voda bude špinavá a plody budou jiskřit, budou bez vosku nebo špinavého filmu. Je to vhodné i pro bobule, neboť nebudou tak plesnivět. Když to uděláte s jahodami, tak vám údajně vydrží týdny.

A co děti? Mají si co dát? Aneb o okurce

Taková ordinérní záležitost jako okurka ukázala i na našich dětech, že změna stravovacích návyků ke změně ročních období patří. Ano, i naše děti, milovníci masa a vajec, se vrhly na konzumaci okurek ve velkém. Když u nás začalo okurkové šílenství, na mě obvykle žádná okurka nezbyla.

Pravda, k okurkovému úspěchu přispěl hodnotný vánoční dar – vlnkové krájítko. V kombinaci s keramickou škrabkou a malým prkénkem vznikla skvělá montessori aktivita s blahodárným koncem – snězením okurky.

Jednou byla naše dcera tak rozjetá loupáním a krájením okurky, že se po jejím zkonzumování vrhla ještě na mrkev, kterou jsem chystala pro výrobu džusu. Po chvilce mi bylo divné, že pořád loupe. Když jsem se na dílo podívala, zjistila jsem, že je oloupaná půlka hmoty z mrkve. 🙂 Vřele doporučuji jako práci pro děti v kuchyni, pokud ji ještě s dětmi neprovozujete nebo jako výpomoc od nich.

Stejně jako já, i děti jedly v zimě stravu teplou, tepelně upravenou – zeleninu leda tak ve vývaru (když vynechám rajčata, ta jsou naší nejoblíbenější zeleninou). Během jara se vrhly na okurky a teď už se sem tam hlásí i o čerstvou zeleninovou nebo ovocnou šťávu – také vcelku dlouho nevídáno, hlavně u staršího. U mě a manžela nastal na jaře přechod od masité stravy k převážně rostlinné stravě.

Čili, mění se nám roční doba, mění se i naše chutě, potřeby atd. Následujte je, své instinkty a věřte jim i v případě dětí, zvláště pokud jsou zvyklé na převážně přirozenou stravu (čerstvé potraviny bez umělých přísad apod.)

Nehleďte na všelijaká doporučení všech možných odborníků, co a kolik máte jíst. Závisí to na každém z nás (máme odlišné potřeby, chutě a snášenlivost potravin) i ročním období.

V letním období strávíme více sacharidů, takže si můžeme kromě čerstvé, lokální sezónní zeleniny a ovoce více dopřát i nějaká ta moučná jídla, pečivo, chléb, pokud nám to dělá dobře nejen na duši ale i na těle.

S ovocem hlavně mimo sezónu opatrně

Pokud trpíte nadýmáním, průjmy nebo třeba ekzémem. To je vhodné vždy sledovat, zda vám ovoce nezhoršuje zdravotní potíže a případně ho omezit nebo vynechat. U mě tato zásada zafungovala, když jsem si léčila své kožní problémy a potíže s trávením. V kombinaci s bylinnými čaji na míru od pana Kindla mě sezónní dieta vytáhla z nepříjemných tělesných stavů.

Pokud by vás zajímaly podrobnosti stravy a léčení podle R.Kindla, přečtěte si některou z jeho knih: Netradiční kuchařku nebo Netradiční bylinkář. Za přečtení rozhodně stojí.

Přeji vám krásný začátek léta a mnoho letních (nejen) chuťových zážitků!

Moderní biožena, biomanželka a biomatka. Biostylem denně žije a předává ho druhým lidem. Její zkušenosti v oblasti zdraví ji dovedly k rozhodnutí vzít život do vlastních rukou a přijmout za něj plnou zodpovědnost, za zdraví a štěstí své i své rodiny. Děti učí jíst “skutečné potraviny” místo výrobků plných náhražek. Inspiruje lidi, aby i v moderní době a při městském stylu života žili bez zbytečné chemie. V článcích a e-boocích radí, jak nezatěžovat organismus a životní prostředí jedy v potravinách a čisticích prostředcích. Svého syna s podezřením na Crohnovu chorobu léčí šetrnými přírodními prostředky. Radí lidem s podobnými potížemi, jakou stravu pro sebe zvolit. Víkendy netráví s rodinou na chatě, ale na jurtě. Je autorkou eBooků "Bio a zdravé sladkosti pod lupou", "5 tipů, jak si jídlo užívat a snadno ho zažívat", "Kuchyň bez zbytečné chemie" a minipříručky "5 jednoduchých triků pro ekologický úklid".