Přichází jaro, více světla a více energie, na kterou jsme se po dlouhé zimě mnozí už hodně těšili. Máte síly na rozdávání, jste plní radosti a odhodlání pustit se do věcí po dlouhé době s vervou? Možná kvůli tomu ani dostatečně neodpočíváte. Pokud je to váš případ, tak klid, radši nikam nespěchejte! I přírodě to jde pomalinku a polehounku a čas na výraznou změnu životního rytmu ani stravy ještě nenastal. A co děti? I na ty dojde…

Nejste tak docela fit? Pak se zastavte a uvědomte si své možnosti

Jestli řešíte zdravotní potíže: s trávením, častými virózami, nachlazením, kožní problémy… buďte zvlášť opatrní. Proč? Všechny tyhle „normální“ obtíže často souvisí úzce se způsobem stravování a ten můžete ovlivnit jednoduše, sami, už teď. Začít můžete hned, ale postupujte raději pomalinku. Už proto, aby změna ve vašem stravovacím stylu byla úspěšná a nenaložili jste si toho na sebe moc.

Navíc přechod mezi zimou a jarem, stejně jako mezi létem a podzimem, bývá pro mnoho z nás velmi náročný. Je potřeba se přizpůsobit velkým vnějším změnám a ty postupně zpracovávat a vyrovnávat s nimi. Takže přecházejte ze zimy do jara spíš po špičkách než s dusotem.

Vyhnete se tak pravděpodobně obrovské únavě, trávicím potížím nebo nachlazením a virózám.

Jak tedy jíst na začátku jara?

To víte nejlépe vy sami

Ale nepůjdu na vás tak zhurta a několik tipů vám dám.

Pokud vás někdy trápí trávení, jste nespokojeni se svou váhou nebo býváte často nemocní, jste zřejmě ten, kdo by nad tím měl přemýšlet. Vím z vlastní zkušenosti, o čem mluvím

Někdy je těžké zorientovat se v radách, které kolují médii, navíc těmi sociálními může kolovat úplně ledasco. V různých knihách najdete různé výživové přístupy. Nemusí být špatné. Vždycky ale myslete na možnosti, které vy a vaše tělo máte.

Já jsem si vyzkoušela, co to je denně trpět bolestmi břicha, nadýmáním, plynatostí a s tím spojeným diskomfortem. Když se k tomu přidal ošklivý a několik let trvající ekzém a západní medicína nepomohla, byl ten nejvyšší čas setkat se „náhodou“ s bylinářem, fytoterapií a dietou ušitou na míru mým potřebám. Můžete postupovat podobně. Teď hned vám ale můžu dát tipy, které využijete okamžitě a které můžou rychle zlepšit vaše zdravotní, hlavně, ale nejen, trávicí potíže.

Začněte se změnou stravování a ulevte svému trávení: tipy, jak na to, si stáhněte ZDARMA TADY >> 

 

Mně v začátcích mé cesty k uzdravení pomohl bylinář a šaman, Roman Kindl. Vy dnes můžete čerpat jeho zkušenosti z knih, které napsal, protože sám už neordinuje. Co považuji za zásadní v tom, co mě naučil v péči o zdraví?

  • respektovat přírodní koloběh, který ovlivňuje schopnost mého těla zpracovávat (nejen) potravu.
  • respektovat možnosti mého těla strávit tu kterou potravinu (a neposlouchat obecné rady, co se má nebo nemá jíst).
  • odlehčit stravu od přemíry sacharidů a podpořit tím nejen trávení a léčit ekzém, ale zlepšit mé celkové zdraví a žít zase spokojený život bez obíhání nekonečných a nikam nevedoucích vyšetření.
  • hledat souvislosti mezi mými psychickými (potažmo vztahovými) a fyzickými obtížemi.

K pečivu

Kdysi jsem četla článek popisující údajnou nevhodnost celozrnného pečiva pro malé děti a říkala jsem si, jakou moc (nebo v důsledku nemoc?) mohou takové články mít. Autorka v něm malým dětem doporučuje více než celozrnné – bílé pečivo (jakou výživu jím tělu dítěte poskytneme? – prakticky žádnou) a více ovoce než zeleniny. O tom ale dále. Teď k pečivu.

Když už, tak celozrnné a kváskové, ovšem, zase se řiďte vlastními pocity a zkušeností s tím, jak jste schopni ho strávit:

  • Nejen z osobní zkušenosti mohu říct, že kdo má potíže s trávením, bude zřejmě adept na vynechání nebo výrazné omezení pečiva ve stravě. A to nejen kvůli obsahu lepku.
  • Snesete-li, dejte si k snídani krajíc chleba. Pro mě, jako člověka, který má omezené možnosti pečivo (resp. mouku) zdravě strávit, je vcelku jedno, zda je bílé nebo celozrnné (tolik doporučovaný kváskový chléb mi dlouho dělal snad ještě větší potíže než bílý). Dlouho jsem se proto krmila rýžovými chlebíčky, které jsou celozrnné a strávím je bez problémů. Ovšem kvůli silně nešetrné průmyslové technologii jejich výroby a s ní spojenými nevhodnými látkami, které při ní vznikají, jsem od nich upustila.

Ovoce nebo zelenina?

  • Hodně ovoce může podle mne doporučovat jen jejich producent a prodejce. Co může přinést přemíra ovoce? – Hnilobné procesy ve střevech, bolesti břicha, překyselení organismu z vysokého příjmu cukrů (může se projevit ekzémem)… Ale míru si musíte určit sami. Nejde to jinak než to zkoušet a testovat, co snesete. Osobně mám velmi dobrou zkušenost s eliminací ovoce ve stravě. Samotné vynechání ovoce ze stravy v počátku mé léčby během jednoho dne asi o 50% zmírnilo můj ekzém!
  • Pokud snesete, dejte si. Pokud tedy netrpíte nadýmáním a dalšími výše popsanými potížemi (včetně nealergického ekzému). 

Proč hlavně zelenina?

Doporučovat dětem méně zeleniny jsem snad ještě neslyšela! Viz výše zmíněný článek. Oproti převážně přešlechtěnému ovoci, které dnes obsahuje obrovské a nepřirozené množství fruktózy, které nám rozhodně neprospívá, má řadu výhod:

  • O mnoho více vitaminů a dalších cenných látek (i když i o ty už přešlechtěné odrůdy víc a víc přicházejí).
  • Méně cukrů.
  • Dostatek vlákniny. A budete-li si vybírat nenadýmavou zeleninu, hodně svému trávení ulevíte.

 

Jak správně jíst ovoce, jak kombinovat ingredience a spousta dalších tipů pro zdravé trávení, i co vařit a péct po celý týden – od rána do večera, i ve svátek?

To objevíte v e-booku Pohodové trávení >>

Co je na jaře výživného?

Příroda pučí, je plná nových sil. Můžete je načerpat (spolu s velkým množstvím super látky – chlorofylu) díky pojídání divokých rostlin. Proto sbírejte a konzumujte, co najdete v trávě (ostatně to tam najdete i v zimě, jen je toho méně nebo v jiné skladbě):

  • pampelišky
  • sedmikrásky
  • kopřivy
  • popenec
  • bršlici ad. byliny

Divoce rostoucí byliny (nenechte se zmást, že se jim říká plevely a notně se i chemicky hubí) obsahují chlorofyl, vitaminy a cenné kyseliny. Prostě spoustu živých, přirozeně se vyskytujících látek, které podpoří naše zdraví skrze játra, ledviny, srdce, kůžiTEĎ u nás rostou, proto je TEĎ máme konzumovat. Jsme i přes kulturní nánosy sladěni s moudrou přírodou, která ví, co po dlouhé zimě potřebujeme.

Kdy jsme připraveni na výraznější změnu stravy a co můžeme teď na jaře v pohodě jíst?

Opakuji se, ale jen proto, že je to zásadní věc: je to individuální. Kdo ví, že mu zdraví, včetně trávení neslouží, jak by mělo, neměl by to opomíjet. Pořád nám totiž podle vesmírného kalendáře „sluší“ zimní strava, tj. v hrubých rysech strava lehká na cukry:

  • mléčný (ten ideálně žádný při trávicích potížích, nachlazeních, ekzému)
  • ovocný (přírodní fruktózu)
  • škrob (v chlebu, pečivu, přílohách)
  • cukr jako sladidlo (bílý, hnědý a další, i tzv. zdravá sladidla)

Z cukrů nám celoročně obvykle nevadí:

  • rýže: u té kvůli obsahu arzenu velký pozor na způsob přípravy: poraďte se tady, jak na to.
  • oves (vločky): ovesné vločky jsou výživový zázrak, obsahují totiž ideální poměr vitaminů, minerálů a tuků a tepelně upravené jsou dobře stravitelné. Mohou ho jako přirozeně bezlepkový i celiakové, jen by si měli dávat raději ten, co je označený jako bezlepkový = nekontaminovaný z procesu zpracování lepkem z jiných obilovin. 

Z bílkovin může být:

Nedoporučuji naopak pro pravidelné stravování sóju (maximálně občas a fermentovanou). V některých výzkumech se projevovaly potíže s působením estrogenů obsažených v sóje. Já jsem v tomto ohledu proto opatrná.

Mělo by být hodně zeleniny:

  • stále ještě spíše tepelně upravené
  • fermentované (kysané zelí, mrkev, červená řepa…)

Naše rytmy se do stavu, kdy přijímají letní jídelníček, dostávají opravdu až s létem, čili s příchodem jahod  v červnu. Dopřejte si čas a na teplé období se adaptujte postupně, jak konečně radí i tradiční čínská medicína.

Jarní detox

Nakonec upozornění. Dnes je velmi populární jarní detox. Jak by měl zdravý detox probíhat podle mě?

  • Tak, abyste neztráceli s toxickými látkami i ty prospěšné. Tedy žádné drastické metody jako jsou klystýry nebo výrazné hubnutí!
  • S použitím vhodných bylin nebo lokálních zelených potravin. Viz výše: není nutné utrácet spoustu peněz za neekologicky dovážené, i když dnes tak populární superpotraviny.
  • S dostatkem odpočinku. Aby vás po pročištění nepříjemně nepřepadla jarní únava. 
  • Pokud nemáte s očistou zkušenosti, obraťte se raději na odborníka.
Krásné první jarní dny!

A pokud hledáte konkrétní inspiraci do kuchyně, mrkněte ještě dolů:

 

Tipy na jídla pro dobré trávení, vhodná i pro jarní dny, nasbíráte z mých receptů z e-booku Pohodové trávení. Napište si o ně a já vám je postupně pošlu na váš e-mail. >>>