Skoncovala jsem s tetrapakovými obaly. Do nedávna byly u nás tetrapakové obaly jako doma. Skříň na jídlo jimi přetékala. Já jsem pro své děti, které mají bezmléčnou dietu, objednávala ne zrovna levné obilné a ořechové nápoje spolu s bedýnkami nebo jsem je tahala v tašce z obchodu… až jsem řekla DOST!

Proč?

Kromě již výše popsaných důvodů kvůli obsahu hliníku:

Nevíme totiž, jak velké množství hliníku se z tetrapaku do nápojů uvolňuje.

Proč je hliník problém?

Vždyť je to úplně běžně se vyskytující se prvek v přírodě…

  • Protože v lidském těle se nevyskytuje a nemá v něm žádnou funkci. Je mu tedy cizí.
  • Protože se jedná o neurotoxický prvek, podezřelý ze spolupůsobení při vzniku Alzheimerovy choroby.
  • Protože může negativně a dlouhodobě ovlivňovat činnost různých enzymů, procesy na úrovni hormonální…

Že se hliník z těla vyloučí?

Jistě, hliník se v jistém rozsahu vyloučí, ale očistné mechanismy našeho organismu mají své limity. Zvláště pak u dětí, které mají své obranné mechanismy ještě nevyzrálé.

Kde všude můžeme hliník vypít nebo zbaštit?

(Stranou nechávám vakcíny, kterou jsou významným zdrojem hliníku, ale nejsou tématem tohoto článku).

  • v nápojích balených do tetrapakových obalů
  • v potravinách balených do dalších obalů s obsahem hliníku
  • v kohoutkové vodě
  • v mražených potravinách
  • v umělé kojenecké výživě
  • v sýrech
  • v pivu atd.

Nejde jen o potraviny, nápoje a obaly, do nichž se hliník přidává a z nichž ho naše tělo vstřebává. Přirozeně do sebe hliník ve velkých množstvích vstřebává např. sója, čaj, majoránka nebo tymián. Stručně uvedu, že si soli hliníku velmi pravděpodobně natíráte denně, možná i několikrát, do podpaždí spolu s vaším deodorantem.

Na působení hliníku na naše zdraví je u nás odbornicí paní doc. Strunecká, která toto téma popularizovala i pro neodborníky v oboru fyziologie. Pokud jste nečetli její nepříliš veselý knižní seriál Doba jedová, měli byste. Najdete v něm řadu užitečných informací, které vám osvětlí, v jak chemické době žijeme a že je třeba to změnit. A že začít je třeba u sebe!

Kde se v těle hromadí hliník?

Ta část, která se nevyloučí ledvinami, putuje do kostí, svalů, kůže, jater, krevních destiček… i do mozku. Hliník dokáže negativně ovlivňovat fyziologické procesy v těle a již ve stopovém množství může způsobit vážné narušení a poškození funkce mozku. Jeho zvýšená koncentrace byla pozorována i velmi dlouho po jeho působení ve velkém množství.

Jak z toho ven?

Začněte tím nejsnazším a vynechte ze svého jídelníčku ty produkty, v nichž je hliník obsažen. Nápoje v tetrapaku se nabízejí jako jedny z prvních. Nechcete-li se vzdát nápojů samotných, buďte aktivní a tvořte si zdravé nápoje sami:

  • V odšťavňovači si vyrobte čerstvou šťávu z ovoce nebo zeleniny.
  • V mixéru si připravte obilný, ořechový, makový… nápoj.

Postup přípravy domácího obilného nebo ořechového nápoje je snadný

  • Vybranou surovinu, pokud je třeba, opláchněte (např. rýži) a předem namočte, nejlépe přes noc.
  • Rozmixujte a přeceďte.
  • Uložte do chladu a do 2-3 dnů spotřebujte.

Báječný recept na ořechové mléko najdete v eBooku Kuchyň bez zbytečné chemie.

Jak nápoje skladovat?

  • Ve skle. Využijte sklenice se závitem (od medu nebo různých zavařenin).
  • V plastu. Vybrat ale zdravý plast nemusí být vždy snadné. 

Jak pomoci organismu vylučovat hliník?

  • konzumací kurkumy (žlutě zbarveného koření, které je také součástí kari)
  • konzumací křemíku, resp. křemičitanů (jako potravinového doplňku nebo v minerálkách)

Nakonec mi dovolte vám popřát šťastný vstup do nového roku, v jeho průběhu pevné zdraví tělesné i duševní, mnoho radosti a spoustu inspirace, kterou najdete na mém webu. 🙂

Vyznává zásady zdravého životního stylu, ráda a zdravě jí, baví ji tvořit zdravé domácí výrobky a, pokud je třeba, léčí se přírodními prostředky. Záleží jí na zdraví svém, své rodiny, ale i naší planety. V souladu s těmito zásadami se snaží vést svůj život. Proto i ve své práci inspiruje lidi k podobnému přístupu. Je autorkou eBooků „Bio a zdravé sladkosti pod lupou“, „Kuchyň bez zbytečné chemie“ a „5 tipů, jak si jídlo užívat a snadno ho zažívat“.