Kolem nás se mění příroda, začíná se vše zelenat, nějaké ty jarní květiny už vykvetly, i někteří z nás s tímto vším už také rozkvétají. Ale nespěchejte! I té přírodě to jde pomalinku a polehounku a čas na radikální změnu stravy tak docela ještě nenastal. A co děti? I na ty dojde…

Pokud vás někdy trápí trávení, jste nespokojeni se svou váhou nebo býváte často nemocní, jste zřejmě ten, kdo by nad tímto měl přemýšlet. Vím, o čem mluvím.

Někdy je těžké zorientovat se v radách, které kolují médii, navíc těmi sociálními může kolovat úplně ledasco. V různých knihách najdete různé výživové přístupy. Nemusí být špatné. Vždy ale myslete na možnosti, které vy a vaše tělo máte.

Já jsem si vyzkoušela, co to je denně trpět bolestmi břicha, nadýmáním, plynatostí a s tím spojeným diskomfortem. Když se k tomu přidal ekzém a západní medicína nepomohla, byl ten nejvyšší čas setkat se „náhodou“ s bylinářem, fytoterapií a dietou ušitou na míru mým potřebám.

Skvělý bylinář Roman Kindl, kterého ráda připomínám, mě naučil mnoho:

  • respektovat přírodní koloběh, který ovlivňuje schopnost mého těla zpracovávat potravu
  • respektovat možnosti mého těla strávit tu kterou potravinu (a neposlouchat obecné rady, co se má či nemá jíst)
  • odlehčit stravu od přemíry sacharidů a podpořit tím nejen mé trávení a léčit ekzém, ale zlepšit mé celkové zdraví, a žít opět spokojený život bez obíhání nekonečných a nikam nevedoucích vyšetření
  • hledat souvislosti mezi mými psychickými (potažmo vztahovými) a fyzickými obtížemi

Když jsem nedávno četla článek popisující údajnou nevhodnost celozrnného pečiva pro malé děti, říkala jsem si, jakou moc (nebo v důsledku nemoc?) mohou takové články mít. Proto se o něm zde zmiňuji. Autorka v něm více než celozrnné doporučuje bílé pečivo (jakou výživu jím tělu dítěte poskytneme? – prakticky žádnou) nebo více ovoce než zeleniny pro malé děti.

pečivu

  • Můžeme se přít o to, zda vůbec nějaké zdravé existuje (autorka hovoří o problémech s trávením). Z (nejen) osobních zkušeností mohu říct, že kdo má potíže s trávením, bude zřejmě adept na vynechání nebo výrazné omezení pečiva ve stravě.
  • Snesete-li, dejte si k snídani krajíc chleba. Pro mě, jako člověka, který má potíže pečivo zdravě strávit, je vcelku jedno, zda je bílé nebo celozrnné (tolik doporučovaný kváskový chléb mi činí rozhodně větší potíže než bílý). Ale pokud chci hodnotnou a výživnou stravu, a celozrnné pečivo nemohu, tak jej raději vynechám a dám si rýžový chlebíček, který je celozrnný a ten strávím bez problémů. Kvůli snadnosti trávení opravdu vybírejte rýžový a kontrolujte složení (v chlebíčcích může být jiné zrno nebo i sója).

Ovoce nebo zelenina?

  • Hodně ovoce může podle mne doporučovat jen jejich producent a výrobce. Co může přinést přemíra ovoce? Hnilobné procesy ve střevech, bolesti břicha, okyselení organismu z vysokého příjmu cukru (může se projevit ekzémem)…
  • Pokud snesete, dejte si. Opět ale, pokud trpíte nadýmáním a dalšími výše popsanými potížemi (včetně nealergického ekzému), ovoce je vhodnější vynechat nebo omezit. S tím mám velmi dobrou zkušenost. Samotné vynechání ovoce ze stravy v počátku mé léčby ekzém během jednoho dne výrazně zmírnilo!

Zelenina vpřed!

Doporučovat dětem méně zeleniny jsem snad ještě neslyšela! Oproti ovoci, které dnes obsahuje obrovské a nepřirozené množství fruktózy, které nám rozhodně neprospívá, má výhody:

  • O mnoho více vitaminů a dalších cenných látek (i když i o ty už přešlechtěné odrůdy víc a víc přicházejí)
  • Méně cukrů
  • Vlákniny budete mít dostatek a budete-li si vybírat nenadýmavou zeleninu, hodně svému trávení ulevíte.

Co je na jaře výživného?

Příroda pučí, je plná nových sil. Proto sbírejte a konzumujte, co najdete v trávě:

  • pampelišky
  • sedmikrásky
  • kopřivy
  • popenec
  • bršlice ad. byliny

Divoce rostoucí byliny (nenechte se zmást, že jim náruživí zahrádkáři říkávají plevely a notně je hubí) obsahují chlorofyl, vitaminy a cenné kyseliny. Prostě spoustu živých přirozeně se vyskytujících látek, které podpoří naše zdraví skrze játra, ledviny, srdce, kůži… TEĎ u nás rostou, proto je TEĎ máme konzumovat. Jsme s moudrou přírodou, která ví, co nyní po dlouhé zimě potřebujeme, v souladu.

Kdy jsme připraveni na výraznější změnu stravy?

Opakuji, že je to individuální. Kdo ví, že mu trávení, a zdraví vůbec, neslouží, jak by mělo, neměl by to opomíjet. Stále nám totiž podle kalendáře „sluší“ zimní strava, tj. strava odlehčená o cukry:

  • ovocný (přírodní fruktózu)
  • škrob (v chlebu, pečivu, přílohách)
  • cukr jako takový (bílý nebo hnědý a další sladidla)

Z cukrů nevadí:

  • rýže
  • oves (vločky): ovesné vločky jsou výživový zázrak, obsahují ideální poměr vitaminů a minerálů a jsou (povařené) dobře stravitelné

Z bílkovin může být:

  • maso
  • vejce
  • když mléčné výrobky, tak kysané (ale pozor, kdo má potíže s trávením, opatrně s produkty kravského mléka)

Příliš nedoporučuji (a to obecně), sóju (maximálně fermentovanou).

Mělo by být hodně zeleniny:

  • stále ještě spíše tepelně upravené
  • kvašené (zelí, mrkve, cibule, červená řepa…)

Naše rytmy se do stavu, kdy přijímají letní jídelníček, dostávají opravdu až s létem, čili s příchodem jahod v červnu. Dopřejte si čas a na teplé období se adaptujte postupně, jak konečně radí i tradiční čínská medicína.

Jarní detox

Nakonec upozornění. Dnes je velmi populární jarní detox. Jak by měl zdravý detox probíhat podle mě?

  • Tak abyste neztráceli s toxickými látkami i ty prospěšné (tedy žádné drastické metody jako jsou klystýry nebo výrazné hubnutí!)
  • S použitím vhodných bylin nebo lokálních zelených potravin (viz výše: není nutné utrácet spoustu peněz za dovážené superpotraviny.)
  • S dostatkem odpočinku (aby vás po pročištění nepříjemně nepřepadla jarní únava!)
Krásné aprílové dny!

Zatím se můžete těšit na příští článek s velikonoční inspirací bez chemie. 🙂

 

Vyznává zásady zdravého životního stylu, ráda a zdravě jí, baví ji tvořit zdravé domácí výrobky a, pokud je třeba, léčí se přírodními prostředky. Záleží jí na zdraví svém, své rodiny, ale i naší planety. V souladu s těmito zásadami se snaží vést svůj život. Proto i ve své práci inspiruje lidi k podobnému přístupu. Je autorkou eBooků „Bio a zdravé sladkosti pod lupou“, „Kuchyň bez zbytečné chemie“ a „5 tipů, jak si jídlo užívat a snadno ho zažívat“.